donderdag 24 september 2015

Aanpassen kettingblad Bafang motor

Tijdens mijn laatste ritjes voelde ik dat er enkele dingen niet echt meer in orde waren of konden verbeterd worden.

Het tandwiel die standaard bij de Bafang motor zit was veel te klein voor mij.
Dus na enige tijd een oplossing te zoeken die me in staat zouden maken om van een enkel blad terug naar een dubbelblad te gaan ben ik er aan begonnen.

Ik had nog een oud crankstel liggen van een racefiets en nog de standaard aandrijving uit de Quest.
Na wat meten en boren in het blad van de Bafang zodat de gaten overeenstemmen met de gaten van de bladen uit de Quest kon ik deze monteren op de trapas van de motor.
Als spacers tussen de bladen gebruikte ik de steunen van het oud crankstel.
Deze moesten met behulp van mijn slijptool van het crankstel verwijderd worden.
10 minuten later was de klus geklaard en was alles klaar om terug gemonteerd te worden.
Daarna heb ik een testrit gemaakt en alles werkt uitstekend.



Eindelijk terug kunnen fietsen

Begin juni sloeg de bom in.
Ik moest dringend onder het mes wegens een gezwel op een voor een man gevoelige plaats.
Na de operatie kon ik een lange tijd niet meer fietsen.
Zelfs niet met de Quest, de pijn was te hevig om te kunnen rijden en dan heb je er ook niks aan vind ik.
Daardoor moest ik verstek tekenen voor de BBQ tocht van de Gentse liggers en de tocht in Hyfte..
Twee tochten waar ik erg naar uit keek maar jammer genoeg was dit niet haalbaar.

Na in mijn ogen een lange rustperiode ben ik sinds kort terug aan het fietsen.
Nu geniet ik nog meer van mijn ritjes en vraag ik me af waarom ik niet jaren eerder een velomobiel heb aangeschaft.

Ik voel me meer ontspannen dan op mijn racefiets en met de sinnerkap is het lekker droog tijdens de regenbuien.

Nu ben ik hopelijk terug vertrokken voor vele ritjes groot of klein en kijk ik al uit om op 11/11 mee te rijden in Lier.