dinsdag 27 oktober 2015

Een pechmomentje

Wat een leuk en ontspannend ritje moest worden is jammer genoeg anders uitgedraaid.
Ik was nog maar net vertrokken toen ik tijdens het uitrijden dan de fietstunnel onder de E34 wilde opschakelen brak het staafje af van de voorversnelling.
Met als gevolg dat de versnelling met de ketting meegetrokken werd en alle bekabeling afrukte.

Na een moment van afkoeling ben ik er maar aan begonnen.
Ik moest de trapasmotor en de trapashouder demonteren om een goed overzicht te hebben van de schade.
het was iets erger dan verwacht.
de staaf was afgebroken en verwrongen.
Deze heb ik vakkundig laten herstellen in een school waar ik vroeger nog gezeten heb.
De voorversnelling was niet meer te redden en deze werd vervangen door een Campagnolo versnelling die ik nog ergens liggen had.

Het euvel had ook enkele kabels van de motor beschadigd dus moest er wat soldeerwerk aan te pas komen om veilig terug te kunnen rijden.
Na enkele uren was alles terug in orde en kan ik hopelijk vrijdag terug een rit gaan doen.
 

4 opmerkingen:

  1. Beste Kurt.

    Wat er precies gebeurd is, begrijp ik niet helemaal, maar ik vermoed dat jouw fietsvingers bij de oplossing van dit probleem onontbeerlijk waren.

    Groeten, Wilco - De Bak.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dag Wilco,
    het staafje waaraan de voorversnelling vast zit is op de een of andere manier afgebroken. en de versnelling is tussen de tanden van mijn kettingblad en de ketting vastgeraakt en doordat ik nog aan het trappen was is alles wat er rond lag van bekabeling van de bafang motor kapot gerukt. maar nu is het al terug in orde.
    gelukkig dat ik al mijn materiaal en kennis heb om het zelf te kunnen oplossen. enkel voor een nieuw staafje te lassen ben ik naar een school hier in de buurt geweest. gelukkig is de leerkracht een klant van me en die heeft me onmiddellijk uit de nood geholpen.
    grt kurt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Kurt,

    Dat is wat je noemt pech hebben, tja, het kan gebeuren. Dat het staafje breekt heb ik nog niet eerder gehoord, wel andere dingen van aluminium die kapot kunnen gaan, zoals de klerenhanger, de trapasklemmen en af en toe een achtervork of voorframe dat scheurt. Het blijft metaal, dus daar kan vermoeidheid in optreden........
    Gelukkig kan je alles zelf oplossen en had je een adresje om het staafje te laten lassen!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik dit zo lees is het precies andersom gegaan: je derailleur is gaan verschuiven of je ketting is versprongen en ketting en derailleurkooi hebben zich samen vastgezet op je voorblad en daarmee alles meegetrokken en uiteindelijk helemaal kapot getrokken.

    Behalve dan het kapottrekken heb ik dit ook wel meegemaakt, alleen hoefde ik alleen het paaltje weer recht te buigen. Ik heb een reflex dat als plotseling de weerstand veel groter wordt, ik acuut mijn benen stil houdt. Er zit dan ergens iets klem en met volle kracht doortrappen kan dan veel schade opleveren.

    Het zou natuurlijk kunnen zijn dat dat effect gemaskeerd wordt door je trapondersteuning? Hoe dan ook: veel fijne verdere kilometers.

    BeantwoordenVerwijderen