vrijdag 17 april 2015

Ritje van Zelzate naar Dendermonde

Na een tijdje niet meer kunnen fietsen wegens een zware maagontsteking en wat veranderingen aan de Quest heb ik me eens gewaagd om met de fiets naar mijn vriendin in Dendermonde te rijden.

Ik ben woensdag vertrokken met de stralende zon en een lekkere temperatuur van 26 graden.
Wat me vlug opviel is dat het beter ging qua snelheid dan voor mijn werkzaamheden.
Toen kon ik amper eens enkele honderden meters boven de 30 km/h rijden en nu zat ik plots aan een tempo van 35+.
Dat vind ik zeker niet jammer, maar ik had toch schrik om me totaal leeg te rijden nog voor ik halfweg zou geraken.

De kilometers zoefden weg terwijl ik genoot van de omgeving en de fietsen op zich.
De meeste mensen reageren positief op een velomobiel en dat is wel leuk.

Aan de andere kant heb je ook enkele negatieve mensen bij die je van de weg proberen te rijden.
Maar ja onwetendheid vindt je overal.
Ik probeer indien mogelijk altijd zoveel mogelijk op het fietspad te rijden maar ons Belgisch wegennet is niet echt voorzien om met een velomobiel overal het fietspad te volgen.

Na dat ik voorbij Berlare, Lede en Appels zoefde en mijn gedachten al afdwaalden naar een warm welkom en een heel fris drankje werd ik tegengehouden door de arm der wet.
Ik dacht eerst dat ik iets verkeerd had gedaan maar toen ze me aanspraken was het om te vragen of ze een foto mochten nemen samen met de Quest.
Natuurlijk had ik er geen bezwaar tegen en na enkele vragen die ze hadden zetten we beiden onze rit verder.

Het laatste stukje liep door het prachtige centrum van Dendermonde samen met mijn nieuwe vrienden van de fietsende politie van Dendermonde.

En dan uiteindelijk toegekomen bij mijn vriendin badend in het zweet en doodop.
Mijn verdomde bloedarmoede blijft me kwellen als ik aan het fietsen ben.
Gelukkig heb ik een enorme "drive" die me door de moeilijke momenten helpt.

Soms kreeg ik het gevoel dat ik op de fiets veel harder moet trappen dan op andere momenten.
Het voelt alsof er iets sleept op sommige momenten en dan opeens is het over en gaat mijn snelheid met dezelfde krachtinspanning omhoog met 3km/h.

Ik vind het probleem niet direct maar bij een grondig nazicht zag ik dat de o-ringen van de kettinggeleider uitgesleten zijn.
Gelukkig heb ik er nog enkele liggen en heb deze dan maar vlug vervangen.
Of het daar aan lag weet ik niet maar dat zal ik de volgende rit wel merken.

In ieder geval heb ik ervan genoten om na 2 weken terug eens wat te kunnen fietsen en ik heb er nog een seconde spijt van dat ik me een velomobiel heb aangeschaft.
Het is een nieuwe wereld die voor me is opengegaan en ik sta nog steeds dagelijks verbaasd van de vriendelijkheid en behulpzaamheid van mede liggers.

4 opmerkingen:

  1. Als je ineens meer moeite hebt de velomobiel voort te stuwen en dan weer niet dan ben je waarschijnlijk iets aan het klimmen zonder dat je dat door hebt.:-))

    Dat overkomt mij redelijk vaak op routes die ik nog nooit gereden heb, en denk dan met dat zwaar trappen "he bah nu geen lekke band" maar met de banden is er niets aan de hand :-)))

    Dat komt gewoon van de massa van de velomobiel....je merkt snel dat je niet vrij rolt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kurt,

    Quezzzt heeft waarschijnlijk gelijk, ik heb op mijn woon-werk route ook redelijk veel "vals plat", en dan gaat de snelheid omlaag en lijkt alles veel moeizamer te gaan, ook voor "gezonde" mensen! Iets verder krijg je dan "lief plat" en gaat het weer super!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op gekende wegen weet je dat: hier gaat het licht bergop of bergaf en dat scheelt al snel, omdat je toch wat kilo's omhoog moet duwen. Op wegen waar je nog niet fietste, kan het inderdaad dat zoiets niet opvalt, vooral als je je velomobiel ook nog niet echt goed kent.
    Enfin, de tocht die je wilde ondernemen, is ondertussen afgelegd en zo te lezen viel dat mee ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja die viel goed mee, enkel op sommige stukken erg gevaarlijk met de Quest maar als je een beetje alert bent en ook een beetje defensief rijd dan lukt het goed.
    het zou inderdaad kunnen dat het is omdat ik af en toe wat vals plat onder de wielen krijg dat het daardoor is dat het soms aanvoelt alsof er iets "sleept " aan de fiets.

    BeantwoordenVerwijderen