dinsdag 31 maart 2015

Enkele verbeteringen aan de Quest

Ik vond dat de standaardverlichting toch nog iets beter kon.
De knipperlichten zijn amper zichtbaar voor het overige verkeer.
de voorlicht vind ik niet sterk genoeg als je echt in het pikdonker rijd.
de achterlicht ziet er van ver uit alsof er een kinderfietsje op de weg rijd.

Ik heb de voorlicht eruit genomen en volledig gedemonteerd.
Dan heb ik gekeken voor mijn voorlicht die ik via aliexpress heb gekocht voor op mijn racefiets te laten passen op de Quest.
het bleek dat de voorlicht niet eenvoudig kon gemonteerd worden maar aangezien hij net iets smaller dan de originele voorlicht heb ik deze een stuk uitgezaagd en hem passend gemaakt om de fellere voorlicht erin te laten passen.
Mits een kleine overbrugging van de bedieningsknop die op de nieuwe lamp zat kan ik deze nu inschakelen via de originele schakelaar die in de Quest zit.

De knipperlichten heb ik eruit gehaald en me bij de lokale motorshop om moto knipperlichten gegaan die tegen de kuip gemonteerd worden.
Jammer genoeg is mijn Quest nog een 6v uitvoering dus werkten de lampjes van de nieuwe niet goed.
Met behulp van een slijpschijf heb ik deze opengeslepen en het binnenwerk eruit gehaald en er de standaard leds vanuit de Quest erin gelijmd.
Dan terug de behuizing erop gelijmd en de kabels terug aangesloten.
Nu komen ze uit de kuip en zijn goed zichtbaar van ver zelfs in het daglicht.

Het achterlicht vond ik er een beetje ouderwets en niet echt opvallend uitzien dus heb ik deze terwijl ik bezig was er ook afgehaald en het vervangen door 4x30 cm ledstrips voor de gewone verlichting en 2x50 cm ledstrips voor het rem/mistlicht.
Aangezien de ledstrips op 12v werken heb ik enkele omvormers van 6v naar 12v gekocht en deze aangesloten net voor de ledstrips.
Zo blijft mijn systeem volledig op 6v accu's werken en heb ik toch voor weinig geld en werk een veel veiliger verlichting.
Het resultaat is erg opmerkelijk en in het donker ben ik zichtbaar van honderden meters ver.

Foto's heb ik nog niet kunnen maken maar die komen er binnenkort zeker op.

2 opmerkingen:

  1. Hallo Kurt,

    Lekker bezig; ik ben benieuwd hoe het er allemaal uitziet,

    Groet

    Erwin en Tante Lies (mijn Strada 191)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Erwin,

    ik ben er nog steeds aan bezig. maar het komt goed.
    maar met al mijn gewoon werk dat er nog tussenkomt gaat het nu eventjes langzaam.

    groet
    kurt

    BeantwoordenVerwijderen