donderdag 4 februari 2016

Toegangsluik maken voor een Quest

Wat doet een mens met teveel verbeelding en wegens medische omstandigheden niet kan fietsen?
De ene zou zijn fiets poetsen totdat de verf eraf is en een andere zet er een slijptool in.
Die andere ben ik dus.

Ik vond dat bij de DF het een geweldig idee dat er een luik was om gemakkelijker bij de trapas en dergelijke te geraken zonder eerst een hele resem bouten te moeten losdoen en daarna terug vastdoen.
Je bent vele malen langer bezig om de bovenkant te demonteren en monteren dan dat je bezig bent met een kleine herstelling of regeling.

Dus heb ik bij mijn Quest er zelf een luik in gemaakt die met enkele boutjes los kan gemaakt worden in een mum van tijd.


Eerst heb ik alles afgemeten en voor mezelf bepaald waar en hoe groot ik het luik wou hebben.


Het toekomstige toegangsluik


De opening in de Quest


Als bevestigingsrand gebruik ik alu latten van 3mm dik en 5cm breed.
Deze zijn dik genoeg om er schroefdraad popnagels in te monteren en toch nog buigzaam genoeg om ze naar de juiste vorm te plooien.
Ik gebruik x-tracx montagelijm en enkele klemmen om alles goed te bevestigen en te laten uitharden.

De alu bevestigingsrand

Om een mooiere afwerking en een goede waterdichte sluiting te hebben gebruik ik een rubber U-profiel.
Deze had ik nog liggen van toen ik mijn Sinner tourkap had afgewerkt met deze soort rubber.
Het luik met de afdichtingsrubber


Dan heb ik het luik erop gelegd en gekeken of het paste en daar waar nodig nog een beetje aangepast en eens ik tevreden was met het resultaat heb ik het rubber om een aantal cm vastgelijmd met secondelijm.
Daarna heb ik de gaten voor de bouten geboord en de popnagels met schroefdraad gemonteerd.
Dit is het eindresultaat.
De Quest met DF luik


7 opmerkingen:

  1. Verrassend! Nu maar hopen dat je veel moet sleutelen... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mooi resultaat.
    Iets ingrijpender maar ook slim bedacht zag ik hier:
    http://wimschermer.blogspot.nl/2015/05/super-mango-nu-helemaal-uniek.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zolang ie niet kan fietsen Paul.... kan ie de hele dag sleutelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb nog wat sleutelwerk aan de Quest, op mijn lijstje staat nog een ander crankstel, de motor verwijderen, 2 bagagevakjes maken voor in de neus, een naafdynamo inbouwen in de aandrijflijn en dat zal het ongeveer zijn denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi gedaan Kurt! En heel wat handiger inderdaad dan constant die top te moeten verwijderen of op een moeilijke manier via de voetengaten alles te moeten doen.......
    Complimenten!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dank je wel Adri, het is nu stukken gemakkelijker om ergens aan te werken als het nodig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Kurt,

    Dat ziet er prima uit. Quezzzt maakte al eens een DF luchtinlaat voorin, jij nu een motorkap. Nog even en de Quest is gewoon een kleine variatie op de DF, of omgekeerd natuurlijk.

    Groeten, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen